Vertrouwenspersoon

           Integriteit en Ongewenste Omgangsvormen

Wilt u de gewenste omgangsvormen en integriteit in uw organisatie op de beste manier waarborgen?


Bij mij kunt u uw externe vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen en integriteit inhuren. 


Een vertrouwenspersoon houdt zich bezig met zowel ongewenste omgangsvormen zoals (seksuele) intimidatie, agressie, pesten en discriminatie, als met integriteitskwesties zoals fraude, diefstal, misbruik van bedrijfsmiddelen, ongewenste nevenactiviteiten of machtsmisbruik.

Voor kleinere organisaties is het vaak lastig om een eigen (interne) vertrouwenspersoon te hebben. Voor hen is een extern vertrouwenspersoon dan een goede oplossing. Maar ook grotere organisaties kiezen vaak voor een extern vertrouwenspersoon.


De Externe Vertrouwenspersoon heeft 3 taken:


De eerste taak: het slachtoffer van ongewenst gedrag of de potentiële melder van een integriteitskwesties steunen: zijn of haar verhaal aanhoren en samen een passende oplossing zoeken voor de situatie, waardoor hij of zij weer veilig en gezond kan functioneren.

De tweede taak: voorlichting geven aan de medewerkers en leidinggevenden over ongewenst gedrag en integriteitskwesties: de nadruk ligt op preventie, hoe er mee om te gaan als het toch plaatsvindt en de rol van de vertrouwenspersoon daarbij.

De derde taak: gevraagd en ongevraagd advies aan het management op beide gebieden.

 

Een extern vertrouwenspersoon zorgt er dus voor dat uw organisatie een veiliger werkplek wordt en de werksfeer voor uw medewerkers verbetert.


De Externe Vertrouwenspersoon zorgt ervoor dat:


  • Uw organisatie aan de wettelijke verplichting voldoet om een veilige werkomgeving te bieden.
  • De nadruk wordt gelegd op voorlichting en preventie.
  • Uw medewerkers in vertrouwen ongewenst gedrag of integriteitskwesties kunnen bespreken.
  • Problemen snel kunnen worden aangepakt, wat de werksfeer ten goede komt.
  • Ziekteverzuim kan worden teruggebracht.
  • Duidelijk wordt wat er in uw organisatie kan worden verbeterd.

 

Samen zorgen we voor een prettige en veilige werkomgeving. Dat zorgt voor een hogere productiviteit en betere flexibiliteit.


Bij een prettige werkomgeving hoort ook gedrag waar alle medewerkers zich in kunnen vinden. Ongepast gedrag kan de sfeer op een afdeling dermate negatief beïnvloeden dat het plezier van de medewerkers in het werk sterk afneemt en het resultaat niet ten goede komt.

Iets wat je als werkgever graag wilt voorkomen maar vaak pas herkent wordt als het al te laat is.


Steeds vaker verschijnen er artikelen in het nieuws over ongewenste omgangsvormen op het werk. Hieronder verstaan we (seksuele) Intimidatie, agressie, pesten en discriminatie. De beleving van gewenste en ongewenste omgang is voor iedereen verschillend en iedereen bepaalt zelf of er een grens overschreden wordt of niet. 


Integriteit is niet alleen een eigenschap die een organisatie van haar werknemers mag verwachten, werknemers mogen dit ook van hun werkgever verwachten. Hiermee wordt de meest prettige werksfeer gecreëerd, zeker als het duidelijk is waar men terecht kan indien men vermoedt dat er iets niet in de haak is. Denk hierbij o.a. aan fraude, diefstal, misbruik van bedrijfsmiddelen, ongewenste nevenactiviteiten of machtsmisbruik.


De Arbowet schrijft voor dat een organisatie adequaat beleid moet ontwikkelen op ongewenst gedrag om op die manier een veilige werkomgeving te kunnen bieden aan medewerkers. De Wet Bescherming Klokkenluiders stelt dat organisaties met meer dan 50 werknemers, of fraudegevoelig zijn, verplicht zijn een integriteitsbeleid te hebben met een interne meldregeling.

De Vertrouwenspersoon maakt hier een onderdeel van uit.


Waarvoor kunnen uw medewerkers terecht bij een externe vertrouwenspersoon ?


  • Medewerkers kunnen telefonisch of per mail contact opnemen voor het plannen van een afspraak. Deze afspraak zal op een neutrale locatie plaatsvinden op mijn kantoor of op een locatie naar keuze.


  • Medewerkers kunnen naar de extern vertrouwenspersoon in vertrouwen toe te stappen als zij geconfronteerd worden met het ongewenste gedrag van een collega.


  • De medewerker kan bij mij terecht voor opvang, begeleiding en informatie. Samen zoeken wij naar een passende oplossing.




Op 23 mei 2023 is met een overtuigende meerderheid van stemmen een nieuw wetsvoorstel aangenomen, dat werkgevers met meer dan 10 werknemers verplicht zijn om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Deze wet, gericht op het bevorderen van sociale veiligheid op de werkvloer, heeft als doel elke werknemer de mogelijkheid te bieden om zich vertrouwelijk te uiten en bijstand te krijgen bij ongewenste situaties.


Ik ben aangesloten bij de landelijke vereniging van vertrouwenspersonen (LVV).

Voor meer informatie of een kennismakingsgesprek kunt u contact met mij opnemen. 


Share by: